Kicsit jobb lett, maradhat?

Tanulmányok

SEO szövegírás

Bilau Kinga - 2011.08.10.

A kulcsszóelemzés elvégzését követően már ismeri azokat a kifejezéseket, amelyekkel érdemes feltöltenie weboldala keresők szempontjából hangsúlyos tartalmát. A legtöbben csak a kulcsszó meta kitöltésére koncentrálnak, amely általában nincs összhangban a teljes egésszel, így ez egyáltalán nem, vagy csak kis mértékben hoz eredményt. Jelen tanulmányból megtudhatja, mit értünk SEO szövegírás alatt, azaz hogyan függ össze a keresőmotoroknak szánt tartalom a felhasználóknak szánt tartalommal.

A weboldal tartalmának optimalizálása

A megfelelő tartalom kialakítása rengeteg munkával jár, hiszen a kulcsszavak elhelyezésével a megtalálhatóság csupán technikailag biztosítható. A látogatói hűséget, azaz a visszatérő látogatók magas számát a számukra értékes és folyamatosan frissülő tartalommal tudja elérni.

A minőségi tartalom ismérvei Aarron Walter szerint a következők: a témánál marad (releváns), hiánypótló (egyedi), hiteles, lelkesítő, megbízható és elnyeri a hallgatóság érdeklődését.

Tartalmak, amelyeket a keresőmotorok kiemelten kezelnek

Tipp: egyedi fejlesztés esetén, ha a keresőkből érkező forgalom fontos, és szakember segítsége nélkül, saját maga szeretné elvégezni a SEO szövegírást, jelezze ezt a weboldalkészítő partner felé, amennyiben külön nem kérdez rá!

Domain név

Mivel a domain név állandó azonosításra szolgál, a keresőmotorok (mint pl. a Google) prioritásként kezelik.

Lehetőség szerint válasszon olyan domain nevet, amely tartalmazza a weboldal elsőszámú kulcsszavát. Pl. Dunai Hajós Pálinka márka esetén a legfontosabb kulcsszó a pálinka, ezért dunaihajospalinka.hu domaint regisztráltuk.

A webldal felépítése

Érdemes úgy kialakítani, hogy a főmenüpontok tartalmazzák a legfontosabb, az almenüpontok pedig a további fontos kulcsszavakat. Maga a struktúra és a menüpontok megnevezése mindig legyen világos, egyértelmű, azaz biztosítsa a látogatók számára, hogy a lehető legrövidebb idő alatt megtalálják azt az információt, amiért a weboldalra érkeztek.

SEO cím

A teljes weboldalon belül az adott oldal egyedi, keresőbarát URL kódja, azaz webcíme. Keresőbarát URL-ek használata esetén a rendszer a webcímben szereplő paramétereket értelmes szavakra írja át.

Ahhoz, hogy az URL ne csak keresőbarát, de szép is legyen, használja az angol ABC betűit (ékezetmentes karaktereket) és alulvonás ( _ ) helyett kötőjelet ( - )!

Oldal title

A teljes weboldalon beül az adott oldal egyedi címe, amely a böngésző fülén jelenik meg, de megjelenhet pl. a Google találati listáján is, az oldal leírása fölött.

Érdemes úgy megfogalmazni, hogy könnyen olvasható, max. 70 karakter hosszú, értelmes szöveg legyen, és tartalmazza az adott oldal fontos kulcsszavait (a legfontosabbaktól a kevésbé fontosakig). Ékezetes karaktereket használhat.

SEO description

Meta elem, a teljes weboldalon belül az adott oldal tartalmának rövid leírása. Elsősorban a felhasználóknak fogalmazza meg úgy, hogy kattintásra ösztönözzön, hiszen ez jelenik meg a Google kereső találati listáján, amennyiben a keresőmotor úgy ítéli meg, hogy releváns a keresett kifejezés és az oldal tartalmának szempontjából.

Lényeges, hogy szerepeljenek benne az oldal tartalmához kapcsolódó kulcsszavak (SEO keywords), valamint az, hogy minden fontosabb oldalnál szánjon időt az egyedi megfogalmazásra.

A SEO description hossza max. 150 karakter legyen, mert a Google kereső ennyit jelenít meg a találati listán.

SEO keywords

Meta elem, az adott oldal kulcsszavai, maximum 10-12 db. A website-on belül minden fontosabb oldalnál szánjon időt az egyedi lista elkészítésére! Webshop esetén, pl. a termékeknél a rendszer is generálhatja automatikusan a gyártó és a termék nevéből, valamint a termékcsoportból és a termék kategóriájából.

A kulcsszavak és kifejezések tagolására a vessző szolgál, más írásjelet (idézőjel, kötőjel stb.) ne használjon! A listában szerepeljen az adott kulcsszó minden fontos verziója (pl. reklámtábla, reklám tábla, reklámtábla készítés, reklám tábla készítés), mert ezeket a keresőmotor külön kezeli.

Címsorok

H1, H2, H3 (heading) kiemelések, amelyek az adott oldal tartalmának strukturálására szolgálnak. Írjon olyan címsorokat, amelyek tartalmazzák a SEO keywords meta elemben meghatározott szavakat!

Címsorok használatával a keresőmotorok mellett a felhasználókat is orientálhatja, azaz megkönnyítheti számukra az oidal gyors átfutását, amely ergonómiai szempontból lényeges.

Hivatkozások

Abból indulunk ki, hogy a keresők és a felhasználók szempontjából fontos weboldalakon értékes, külső oldalakra mutató linkek is szerepelnek. Nyilvánvalóan nem szeretnénk, hogy a látogatók oldalunkról elbóklásszanak, azonban az is lényeges, hogy megkapják a számukra szükséges információkat.

A hivatkozások szövegét (akár egy külső oldalról mutatnak weboldalára - lásd linképítés tanulmány -, akár az oldalán szerepelnek és egy másik belső vagy külső oldalra mutatnak) a találati lista rangsorolásakor a keresőmotorok figyelembe veszik, tehát érdemes ezekben ún. linkre rakott kulcsszavakat használni, azaz az adott oldal kulcsszavai szerepeljenek az oldalon lévő hivatkozások nevében.

Egyéb tartalmak

Nyitólap

Keresőkre optimalizálás szempontjából a nyitóoldal azért lényeges, mert erre mutat majd a legtöbb hivatkozás, tehát feltehetően a nyitólapnak lesz a legmagasabb PageRank értéke, ez rendelkezik majd a legmagasabb fontossággal.

A folyamatosan frissülő tartalom (pl. referenciák, hírek) biztosítása mellett a nyitólapon használjon olyan kulcsszavakat, amelyek versenyképességéhez nagyon erős PageRank érték szükséges!

Fontolja meg az alábbiakat:

  • A látogatók a keresőkből jellemzően nem a nyitólapra fognak érkezni.
  • Amennyiben az adott kulcsszóra a website-nak van a nyitólapnál relevánsabb tartalma, érdemes a látogatókat a nyitólap helyett oda irányítani, hiszen így egyrészt azonnal megtalálják, amit kerestek, másrészt kevesebb lépésből teljesíthetik a weboldal céljait (pl. ajánlatkérés, vásárlás), így kisebb lesz a lemorzsolódás, amely a website célok nagyobb arányú teljesíítéséhez és nagyobb megtérüléshez vezet.

Nem jó ötlet tehát, ha a nyitólapon helyez el minden kulcsszót (sokan ezt teszik). A látogatók számára a nyitólap inkább navigációs szempontból fontos, olyan tájékozódási pont, ahová bármikor visszatérhetnek, ha esetleg elakadtak, és elölről kezdhetik a böngészést. 

Képek

Adjon címeket (title tag) és leírást (alt tag, másnéven buborék szöveg) a képeknek, hogy az információ a keresőmotorok számára értelmezhető módon jelenjen meg! Ezzel a vak felhasználókat is segíti a tartalom értelmezésében, hiszen ennek hiányában a képernyőolvasó (amellyel a tartalmat böngészik) a fájl nevét olvassa fel számukra.

Oldalak nem kiemelt szövege

Figyeljen a szövegkörnyezetre, amelyben a kulcsszavak megjelennek! Amennyiben a fentiek szerint jár el, elegendő, ha a fontos kulcsszavakat becsempészve készíti el a szöveget, a kulcsszósűrűség (milyen gyakran fordul elő a kulcsszó az adott lapon) és távolság így adja magát, ebbe külön energiát csak indokolt esetben (pl. nagyon erős konkurencia) fektessen.