Kapcsolódó tanulmányok
Kapcsolódó eszközök
Kapcsolódó szolgáltatások
Tanulmányok
Linképítés
A weboldalak értékét az oldalra mutató hivatkozások száma és minősége alapvetően meghatározza. Érdemes tehát a linkeket tudatosan és szisztematikusan építeni.
Tipp: használja táblázatunkat a linkek státuszának követéséhez! »
A linkek gyarapítására sok módszer létezik, ezeket együttesen használva érheti el a megfelelő eredményt. Bár az elnevezés mennyiségi kérdést sugall, a minőség ennél is fontosabb: az igazán értékes hivatkozások magasabb PageRank értékű oldalakról mutatnak a website-ra, és a kulcsszóelemzésben nyertes szavakat használják (ezeket nevezzük linkre rakott kulcsszavaknak).
Linkgyűjtemények
Website-ját számos linkgyűjteménybe regisztrálhatja díjmentesen. Magyar nyelvű tartalmakhoz a Startlap, valamint a dmoz Open Directory Project magyar katalógusa hozza a leggyorsabb eredményt. Az előbbi segítségével a minőségi oldalra mutató hivatkozásokon kívül releváns látogatókat is szerezhet, mert sok felhasználó kiindulási pontként használja, amikor az interneten információt keres. Az utóbbi pedig a webhely általános értékét növeli azzal, hogy a Google a szakértő szerkesztők okán magas relevanciát tulajdonít az itt szereplő oldalaknak. A dmoz katalógusába csak egyetlen, a főoldalunkra mutató hivatkozás kerülhet fel. A Startlap oldalaira viszont minden olyan gyűjteménybe ajánlhatja linkjét, amely kapcsolódik a témához. Itt használhat úgynevezett mélylinkelést is, amikor az adott lap témájához leginkább illő aloldalt regisztrálja.
Linkajánlás a Startlap oldalaira
A website-ja tartalmához kapcsolódó Startlap oldalakat úgy tudja legegyszerűbben felkutatni, hogy a betűrendes gyűjteményt dobozról dobozra végigböngészi. Törekedjen a teljességre, de a témához szorosan nem kapcsolódó lapokat inkább hanyagolja!
A Startlap oldalain a linkajánlást az adott témához kapcsolódó lap jobb felső sarkában található Eszközök dobozban, a Linkajánló ikonra kattintva kezdheti meg. Ezután el kell fogadnia a lap.hu, majd az adott lap szerkesztőjének linkajánlási szabályzatát. Harmadik lépésként jut el a linkajánló felületre, ahol
- kiválasztja a doboz címét, amelybe az oldalát ajánlja,
- megadja az oldala webcímét (használjon mélylinkelést, tehát lehetőség szerint ne a nyitólapot, hanem a website-ja legrelevánsabb oldalát ajánlja),
- a link szövegét (használjon linkre rakott kulcsszavakat, és amennyiben az adott Lapról közvetlenül érkező látogatókat is szeretne, vagy a szerkesztő a szabályzatban kifejezetten elvárja, a kulcsszavak mellett szerepeljen cége/ brandje neve is),
- egy részletező leírást (ennek egy része jelenik meg, amikor a látogató a kurzort a link fölé viszi, a doboz aloldalakon pedig a teljes szöveg olvasható),
- nevét és e-mail címét,
- jelszavát (a Startlap linkajánláshoz előzetes regisztráció szükséges),
- majd a rendszer által generált CAPTCHA (humán felhasználó azonosító) kódot.
- Lehetőség van arra is, hogy üzenetet küldjön a szerkesztőnek, de ez a sikeres ajánláshoz nem feltétlenül szükséges.
További katalógusok
Linképítéshez a Startlap és a dmoz katalógusán kívül használhatja még az alábbi gyűjteményeket:
Lapozz | hungaroo.com | weblink |
LINKCENTER | LinkBank | WYW |
LINKPARK.HU | LinkDr.hu | MEGAPORT |
HUN-WEB | LINKWEB | |
Startolj.hu | Magyar Honlap |
Mellettük létezik még a Linkek.hu, ám erre felkerülnek a LINKCETER katalógusába ajánlott oldalak is, ezért ide nem szükséges külön linkajánlót küldeni.
Mire érdemes figyelni?
A linkajánlások során általánosan az alábbiakra érdemes figyelmet fordítani:1
- Keresse meg a kiválasztott katalógusban a leginkább megfelelő kategóriát, és ott kérje oldala felvételét. Amennyiben a katalógus erre lehetőséget biztosít, több kategóriába is ajánlhatja oldalát.
- Ugyanannak a szerkesztőnek egyszerre ne küldjön több linkajánlást.
- A linkajánló kitöltésekor figyeljen oda, hogy milyen címet ad meg, azaz milyen linkre rakott kulcsszavakat hoz létre, hiszen ez is hozzájárul website-ja keresésfüggő fontosságának növekedéséhez.
- Ahol lehetőség van rá, használjon mélylinkelést, azaz a link az ahhoz tartozó legrelevánsabb oldalra mutasson.
- A későbbiekben lehetőség szerint ne változtassa meg a hivatkozott oldalak elérhetőségeit.
- Tartsa tiszteletben a katalógusok szerkesztőinek elvárásait: ezzel növelheti az esélyét annak, hogy oldala gyorsan bekerüljön (sokszor pedig egyáltalán bekerüljön) az adott katalógusba.
- Lehetőleg minden külső hivatkozás vagy csak a www-s, vagy kizárólag a www nélküli címekre mutasson. (Sokan a www-t a webcím elengedhetetlen részének gondolják, ezért inkább a www-s változat javasolt.)
Státuszkövetés
A linkajánlások státuszának nyomon követése fontos feladat, hiszen ezáltal elkerülheti, hogy ugyanarra az oldalra több alkalommal is regisztráljon, vagy egyszerre nagyszámú ajánlást küldjön ugyanazon szerkesztőnek.
Közösségi linkmegosztás
A katalógusok mellett egyre népszerűbbek a közösségi oldalak, amelyek lehetővé teszik, hogy a felhasználók megosszák egymással a számukra értékes tartalmakat.
Közösségi oldalak
A közösségi oldalakat (pl. Facebook, IWIW, Google+) finoman és ésszel használja! Az ún. social marketinggel elsődleges célunk mindig a kapcsolatok építése, valamint a folyamatos interakció, nem pedig website keresésfüggő fontosságának növelése.
Közösségi linkmegosztó portálok
Léteznek kifejezetten közösségi linkmegosztó oldalak is, ezek közül magyar nyelvűek: a Propeller, a Reset, a Linkmegosztó, a Linkter, a Startlapon a kedvenc linkek, a Blogter, az UrlGuru és a linkPod. Többségük arra épül, hogy minél több felhasználó ajánl egy bizonyos oldalt, az ajánlott oldal feltehetően annál értékesebb.
Linkmegosztó ikonok a website-on
Segítségükkel a weboldalára érkező látogatók egyszerűen megoszthatják a közösséggel értékes tartalmait. Megosztó ikonokat kész, ingyenes megoldásokkal is generálhat, így csak egy apró kódot kell elhelyeznie a weboldalon, és az ikonok máris megjelennek. Pl.: AddThis vagy Turbo Bookmark.
Fizetős katalógusok
Rengeteg díjmentes lehetőség létezik, így a fizetős katalógusokban nem érdemes megjelenést vásárolni, többek között a nagyon alacsony ár-érték arány miatt.
A fizetős katalógusok között számos olyan található, amelyek üzemeltetői visszaélnek az emberek hiszékenységével: az agresszív direkt értékesítés során a hivatalosnak tűnő direkt levélben vagy eDM-ben, illetve telefonos megkeresés útján "értesítik" a cégeket, hogy lehetőségük van akciós áron "meghosszabbítani" a regisztrációt. Erre a telefonos hívásokat kezelő kollégák többsége gondolkodás nélkül rábólint, mert meg sem fordul a fejében, hogy a cég soha nem is szerepelt az adott gyűjteményben, illetve sosem fizettek a szolgáltatásért. Másik hasonlóképp félrevezető módszer az úgynevezett "adategyeztetés", amely szintén történhet a fenti három csatorna bármelyikén . Amennyiben meghosszabbítja regisztrációját vagy beleegyezik az adatok javításába, máris küldik a számlát, függetlenül attól, hogy a nyilatkozatot a cég aláírásra jogosult képviselőjeként tette-e. Előfordulhat az is, hogy előzetes megkeresés nélkül, úgynevezett proforma számlát kap, amelyet reklamáció hiányában befogadottnak tekintenek, később pedig küldik a valódi számlát.
Mivel ezek a szolgáltatások hatékonyságukat tekintve igencsak megkérdőjelezhetők, továbbá az üzemeltető cégek olykor a törvénysértésig is elmennek (például jól álcázott kéretlen reklámleveleket küldenek), minden ilyen típusú megkeresésnek érdemes utánanézni, mielőtt a szolgáltatásért járó díjat átutalná.2
Forrás:
1. Jároli József: Katalógusokba regisztrálás
2. Berényi Konrád: Internettudakozó, avagy a robotok támadása